Stirling - National Wallace Monument

Stirling és a National Wallace-emlékmű

Újra itt az ősz és hullanak a levelek, ami nekünk annyit jelent, hogy itt az ideje őszi kirándulásra menni! Mivel csodálatos az őszi táj, mi mindig szeretünk ilyenkor kiruccanni, még azelőtt, hogy túl hidegre furdulna az idő. A skót táj gyönyörű szép ősszel, ezért kitaláltuk, hogy most Stirling-be látogatunk el, hogy megnézzük azt a bizonyos skót Nemzeti Wallace-emlékművet!

Utazás Stirling-be

Stirling városa a magasból

Stirling viszonylag közel van Glasgow-hoz, hiszen csak 35 km a kettő közötti távolság. Mi úgy döntöttünk vonattal megyünk, hiszen nagyon sűrűek a járatok a két város között, valószínű nagyon sok az ingázó ezen a vonalon. Továbbá az út mindössze 30-40 perc között mozog, szóval hamar oda is lehet érni. Mi hárman utaztunk, csúcsforgalmat elkerülő retúr jegyekkel (off-peak same day return), még csoportos kedvezményt is kaptunk mert 3-an voltunk, így csak 14 font volt a vonatjegy hármunknak oda-vissza. Szóval összességében: sűrű járatok, olcsó jegyek, rövid távolság, mindenkinek megéri.

Őszi színek egy stirling-i ház oldalán

Stirling - Old Bridge

Stirling régi kőhídja, a nagy csata helyszíne

Hamar odaértünk Stirling-be, majd szépen elindultunk a megfelelő irányba. Nem vettünk buszjegyeket, úgy döntöttünk, hogy elsétálunk az emlékműhöz, hiszen úgyis útba esik a régi kőhíd, ahol a híres csata játszódott a skótok és az angolok között Stirling-ben. Ez az ütközet 1297-ben játszódott, az első skót függetlenségi háború elején. A hídon vívott csatát maga William Wallace vezette, és győzedelmeskedtek is a skót csapatok az angolokkal szemben. A híd egyébként nagyon keskeny, élőben pedig még inkább belegondol az ember, hogy hogyan harcolhattak ezen régen az emberek.

Old Stirling Bridge

A régi Stirling híd, háttérben a Wallace emlékművel

A Nemzeti Wallace-emlékmű

A Nemzeti Wallace-emlékmű tornya

Maga a torony a 19. században épült, a skótok szabadságáért harcoló ikonikus hős tiszteletére. A viktoriánus építészeti stílusban emelt torony 1869-ben lett kész és akkoriban 18000 fontba került! 18000 font most is soknak számít, nem hogy akkoriban! A torony 67 méter magas és csodálatos kilátást biztosít, ezért is nagyon szerettük volna meglátogatni. A csúcsára 246 lépcsőfok vezet, és pihenésképpen, 3 szinten meg lehet állni, ahol be lettek rendezve a termek kiállításnak, elmesélve a törtnelmi hátteret. A második szinten láthattuk kiállítva Wallace kardját, aminek nagyon örültünk! Ha másért nem, már ezért megéri elmenni szerintem.

A Wallace emlékmű

William Wallace szobor

Csigalépcső a toronyban

Kilátás az emlékmű tetejéről

Skót panoráma a Wallace emlékműből, Stirling-ben

A tornyon belül a csigalépcső engem az egri Minaret-re emlékeztetett, eltekintve attól, hogy itt nem volt olyan érzésem, hogy beszorulhatok bármelyik percben. Ez a torony nagyon masszív, és a tetején sem volt félelemérzetem, hiszen nagyon erős az egész, és sok hely van, ahol körbe lehet járni, és minden irányba sokáig el lehet látni. Az emlékműbe a belépés felnőtteknek 10, diákoknak 8 font. Szerintem ennyit megér, az árba beletartozik még a torony körülötti erdei túravonalak használata is. Az idősekre/kisgyerekesekre is gondoltak, mert a pénztártól feljutni a toronyig kb 15-20 perces erdei kirándulás, viszont aki ezt nem tudja vagy nem akarja megtenni, azoknak indul egy kisbusz, ami felviszi őket addig.

A Forth folyó meánderei

William Wallace-emlékmű tornyában

A William Wallace kiállításról

Gabi William Wallace kardjával

Amikor a neten olvastam, hogy 3 emeletnyi kiállítás is beletartozik a belépőbe, akkor úgy éreztem, hogy "húú, de jó, 3 emeletnyi kiállítás!!!". Viszont ez egy kicsit megtévesztő, mert az emeletek nem olyan hatalmasak. Végülis végiggondoltam, hogy mégiscsak egy toronyról van szó, szóval korlátozottak a lehetőségek, abból a kicsiből, mégis megpróbálták a legtöbbet kihozni szerintem. Wallace kardja a fő attrakció, de természetesen vannak azért mások is, pl mellszobrok további híres skótokról, szép festett ablaküvegek, fegyverek és a skót szabadságharcok történelmi háttéről szóló bemutatók. A kicsikre is gondoltak, pl a 3. emeleten össze lehet rakni nagyobb építőkockákból a tornyot, ami még nekem is eléggé tetszett.

Fegyverek a William Wallace kiállításon

Zászlók a William Wallace kiállításon

King Robert the Bruce

Bruce

Stirlingben még el lehet menni a várba is, de mi úgy döntöttünk, hogy ezt most kihagyjuk, talán legközelebb. Ha már jártatok Stirlingben, akkor osszátok meg velünk az élményeiteket! Ne felejtsétek, hogy szavazhattok a bejegyzés alján is! A stirling-i kiruccanást azoknak ajánljuk, akik Wallace megszállottak, érdeklődnek a skót történelem iránt, szeretik a kisvárosokat és a csendet, és akik új pokémonokat akarnak befogni Pokemon Go-val, ugyanis a barátunk nagyon sok újat kapott el a kirándulás alatt! (hahaha)